Siguranța cumpărăturilor online

Cumpărăturile se fac din ce în ce mai frecvent online. Google ajută consumatorii să găsească produse în diferite moduri și, cu toate că nu deține controlul asupra conținutului de pe web, dorește să ajute consumatorii să cumpere în siguranță online. Marea majoritate a tranzacțiilor online se desfășoară fără probleme, însă în anumite cazuri există riscuri și, din acest motiv, a fost creată această pagină cu sfaturi și instrumente utile pe care le puteți folosi pentru cumpărăturile online.

Sfaturi privind siguranța

  • Dacă pare prea frumos ca să fie adevărat…: de obicei așa este. Comparați prețul afișat cu cel al unor bunuri similare vândute din alte surse. Dacă diferența de preț este semnificativă, fiți precaut(ă). Căutați informații despre vânzător și puneți întrebări despre starea articolului pus în vânzare. Când un site oferă produse cu mari reduceri de preț, include erori gramaticale și greșeli de ortografie și folosește imagini de slabă calitate de pe site-ul oficial al proprietarului mărcii, este posibil să vândă produse contrafăcute. Fiți totuși precaut(ă), deoarece anumite site-uri care vând produse contrafăcute imită site-ul proprietarului mărcii folosind același aspect și imagini similare sau un nume de domeniu care include numele mărcii.

  • Căutați informații despre vânzătorii necunoscuți: dacă nu ați mai cumpărat de la comerciantul respectiv, mai întâi verificați-l pentru a vă asigura că acesta își desfășoară activitatea în mod legal. De exemplu, aflați mai multe despre istoricul companiei și căutați pe internet recenzii de la alți utilizatori care au cumpărat de la vânzătorul respectiv. Comercianții care își desfășoară activitatea în mod legal trebuie să vă ofere informații de contact pe care le puteți folosi dacă aveți întrebări sau întâmpinați probleme în privința tranzacției. Astfel de informații pot include o adresă fizică, un număr de telefon de contact sau o adresă de e-mail. Multe site-uri care vând produse contrafăcute vor avea adrese URL care par oficiale, în care se pot regăsi expresii ca [marca]onsale.com sau official [marca].com. Una dintre modalitățile prin care puteți afla cui îi aparține domeniul este să verificați înregistrarea WhoIs a site-ului.

  • Folosiți o metodă de plată cu măsuri de protecție a cumpărătorului: în numeroase cazuri, companiile emitente ale cardurilor de credit limitează răspunderea dvs. pentru achiziții online în caz de fraudă. Anumite sisteme de plată online nu comunică vânzătorului numărul complet al cardului dvs. de credit, pentru a vă proteja mai bine.

  • Citiți textul scris cu caractere mici: înainte de a cumpăra, asigurați-vă că v-ați informat despre politica de expediere, de garanție și de returnare a vânzătorului. Anumite magazine vor oferi rambursări integrale, în timp ce altele percep taxe de refacere a stocului și acordă numai credit în magazin.

  • Păstrați o dovadă a tranzacției: deținerea unei copii digitale sau tipărite pentru tranzacțiile importante poate fi utilă dacă totuși trebuie să returnați un articol sau să contestați debitările neautorizate ale contului dvs.

  • Evitați site-urile compromise și verificați bara de adrese a browserului. Dacă dați clic pe un link și sunteți redirecționat(ă) imediat, site-ul poate fi compromis sau poate conține programe malware. Programele malware, cum ar fi virușii, viermii și troienii pot să instaleze în fundal software nedorit pe computer. Anumite site-uri compromise nu vă vor redirecționa automat către altă pagină, însă pot include conținut nerelevant sau cu spam pe pagina respectivă. Una dintre măsurile de precauție pe care le puteți lua este să consultați bara de adrese pentru a vă asigura că linkul pe care dați clic este cel la care ajungeți.

  • Introduceți adresele web confidențiale în bara de adrese a browserului: nu navigați la conturi confidențiale dând clic pe un link sau copiind și inserând adresa. În schimb, tastați dvs. adresa web. Însă asigurați-vă că introduceți adresa corectă. Anumite site-uri care profită de erorile de tastare arată exact ca site-ul adevărat, însă sunt configurate pentru a vă fura informațiile contului prin phishing.

  • Evitați să introduceți informații personale pe site-uri suspecte. Dacă un site vă solicită mai multe informații personale decât cele necesare pentru achiziționarea produsului sau pentru a beneficia de un serviciu (de ex., informații despre contul bancar, răspunsuri la întrebări de securitate sau parole) nu trebuie să aveți încredere, deoarece astfel de întrebări pot indica o încercare de phishing. Anumite site-uri pot fi adevărate copii la indigo ale site-ului oficial, inclusiv în privința siglelor și a textului, însă sunt create de infractori și unicul lor scop este acela de a obține informațiile dvs. personale. Iată câteva sfaturi pentru a evita și a raporta site-urile de phishing.

  • Asigurați-vă că parolele sunt puternice: nu folosiți aceeași parolă pentru mai multe conturi și nu uitați să le schimbați periodic, în special dacă bănuiți că respectivul cont poate fi în pericol. Consultați mai multe sfaturi despre cum puteți să alegeți o parolă bine gândită.

  • Trimiteți informații numai prin conexiuni securizate: căutați conexiunea https:// în bara de adrese (și pictograma lacăt în bara de adrese dacă folosiți Google Chrome sau Internet Explorer) la transmiterea informațiilor sensibile, cum ar fi numerele cardurilor de credit sau ale conturilor bancare. Când accesați conturile financiare, asigurați-vă că site-ul are un Certificat cu validare extinsă – adresa URL sau numele site-ului trebuie să apară marcate cu verde în bara de adrese URL a majorității browserelor moderne. Aceasta înseamnă că organizația care gestionează site-ul a fost validată.

  • Evitați să desfășurați tranzacții financiare de pe computere publice: evitați să vă conectați la conturi care conțin informații financiare confidențiale (de ex., conturi bancare sau asociate cardurilor de credit ori site-uri comerciale) pe computere publice sau folosite în comun. Dacă totuși accesați astfel de informații de pe un computer public sau folosit în comun, nu uitați să vă deconectați complet și să închideți fereastra browserului după ce ați terminat.

  • Asigurați-vă că primiți ceea ce ați plătit: după ce primiți articolul, verificați-l rapid pentru a vă asigura că totul este în ordine. Cu cât puteți semnala mai rapid existența unei fraude, cu atât sunt mai mari șansele ca situația să fie soluționată în favoarea dvs.

Unde puteți găsi ajutor suplimentar?

Există mai multe organizații care ajută consumatorii să raporteze și să rezolve situațiile reclamate:

Atât Better Business Bureau, cât și National Consumers League oferă astfel de informații. http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ și www.fraud.org

Federal Trade Commission (FTC) se ocupă de reclamațiile privind practicile comerciale înșelătoare sau necinstite. Pentru a trimite o reclamație, accesați http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

Dacă reclamația dvs. vizează o companie dintr-o țară străină, puteți încerca să o trimiteți la http://www.econsumer.gov/

În UE, Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor soluționează astfel de probleme privind cumpărăturile în afara granițelor. http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm

Instrumente de siguranță

Descoperiți Cele mai bune 5 funcții de securitate online de la Google, create pentru siguranța familiei online.

Conturi Google

Sporiți și mai mult securitatea Contului Google

Puteți să adăugați un nivel suplimentar de securitate Contului Google activând verificarea în 2 pași. Dacă aveți verificarea în 2 pași activată, Google va trimite o parolă pe telefonul mobil când cineva încearcă să vă acceseze contul de pe un computer necunoscut. Astfel, dacă cineva vă fură sau vă ghicește parola, potențialul atacator nu se poate conecta la cont, deoarece nu are telefonul dvs. Acum vă puteți proteja cu ceva ce știți (parola) și cu ceva ce aveți (telefonul).

Aflați mai multe

Accesați setările dând clic pe numele sau imaginea dvs. în colțul din dreapta, apoi pe Cont.

În partea de sus, dați clic pe Securitate. În caseta Parolă, dați clic pe Configurați, lângă „Verificare în 2 pași”.

Apoi veți vedea un ghid pas cu pas care vă va ajuta să parcurgeți procesul de configurare.

Apoi veți reveni la setările pentru verificarea în 2 pași. Examinați setările și adăugați numere de telefon de rezervă.

Ați terminat! Data viitoare când vă conectați, veți primi un SMS cu un cod de verificare.

Chrome

Navigați pe web privat

Puteți să folosiți Modul incognito din browserul Chrome de pe computer, tabletă sau telefon pentru a naviga pe web privat. În modul incognito, paginile pe care le accesați și fișierele pe care le descărcați nu sunt înregistrate în istoricul navigării, nici în istoricul descărcărilor din Chrome.

Aflați mai multe

Dați clic pe meniul Chrome în bara de instrumente a browserului → dați clic pe Fereastră incognito nouă.

Se va deschide o fereastră nouă, cu pictograma incognito în colț. Pentru a ieși, doar închideți fereastra.

Conturi Google

Contul Google vă aparține, la fel și deciziile

În pagina Setările contului puteți vedea serviciile și informațiile asociate Contului dvs. Google. Tot aici puteți să modificați setările de securitate și de confidențialitate.

Aflați mai multe

Accesați setările dând clic pe numele sau imaginea dvs. în colțul din dreapta, apoi pe Cont.

Conturi Google

Primiți o alertă dacă numele dvs. apare pe web

Secțiunea Eu pe web vă poate ajuta să înțelegeți și să gestionați ceea ce văd utilizatorii atunci când vă caută pe Google. Aceasta vă ajută să configurați Alerte Google, astfel încât să puteți monitoriza dacă apar online informații despre dvs. și sugerează automat anumiți termeni de căutare pe care este recomandat să îi monitorizați.

Aflați mai multe

Conectați-vă la Contul Google și navigați la secțiunea „Eu pe web”.

Dați clic pe Gestionați propriile Alerte web Google, apoi pe butonul roșu pentru a crea o alertă.

Numele vă va apărea în câmpul text. Dați clic pe câmpul text pentru a vedea mai multe sugestii de alerte.

Dați clic pe Adăugați pentru a adăuga o alertă. Dați clic pe pictograma creion pentru editări și pe pictograma coș de gunoi pentru ștergere.

Alegeți frecvența alertelor din meniul drop-down „Cât de des”.

Conturi Google

Gestionați datele stocate în Contul Google

Tabloul de bord Google vă arată ce este stocat în Contul Google și vă oferă o perspectivă generală asupra unora dintre activitățile recente din cont. Dintr-un singur loc central, puteți să vedeți cu ușurință datele și activitatea și să vă accesați setările pentru servicii ca Blogger, Google Calendar, Documente Google, Google+ și multe altele.

Aflați mai multe

Accesați Tablou de bord pentru a vedea un rezumat al datelor asociate Contului Google și a vă gestiona setările personale.

Aici puteți să vedeți și să gestionați datele stocate în Contul Google.

Vedeți mai multe instrumente de siguranță